Back to work:
coronavirus-proof

image

Onze kantoordeuren openen deden we niet zonder grondige voorbereiding. Uiteraard kregen onze medewerkers een uitgebreide briefing voor de start, zodat we zeker waren dat we allemaal op één lijn staan. Zo voorzagen we overal alcoholgels, proberen we de 1,5m afstand tussen elkaar te bewaren en voorzien we ontsmettingskits om al het materiaal in de studio’s en daarbuiten steeds grondig te kunnen ontsmetten. En hoewel onze kantoren terug open zijn, werken veel medewerkers nog van thuis uit.

Niet alleen het personeel kreeg een duidelijke briefing, ook onze externe partners gaven we een aantal richtlijnen mee. Zo komt onze kuisploeg extra vroeg de kantoren poetsen en weten zowel de postbode als de externe leveranciers dat ze niet verder dan de inkomhal mogen komen.

Het hele advert’HOUSE werd voorzien van de nodige signalisatie om iedereen te herinneren aan de gemaakte afspraken: in de trappenhal, speciale onderleggers in onze kantine en een extra bordje aan het bureau van onze assistente: ze is namelijk zwanger! We nemen geen enkel risico.

Captioned Image
Captioned Image

“Het MAG” Match

Naast coronagerelateerde crisiscommunicatie voor onze klanten gaven we de afgelopen periode ook vorm aan een nieuw Match magazine. Jaarlijks creëren we 6 edities voor hen, steeds mooie projecten van A tot Z. Het deed ons enorm veel plezier om ook nu te kunnen werken rond leuke en luchtigere thema’s. Aan de hand van een aantal leuke topics bliezen we wat positiviteit de wijde wereld in.

image

Match bezorgde ons zoals altijd de thema en productbriefing en van daaruit gingen we verder. We gaven het hele magazine vorm: creatie, recepten voorstellen en uitwerken, copy voor alle thema’s, etc.

Zo staat het magazine boordevol tips om je immuunsysteem te boosten met de groenten en fruit van het seizoen en lees je hoe je jouw bloembakken kan vullen met zelfgekweekte kruiden en groenten.

image

Match gaat ook helemaal voor het milieu. In het nieuwe magazine kan je dan ook lezen over hun aanwezigheid op de TOO GOOD TO GO-app: een app die de absurde verspilling van eten tegengaat. Ook zetten ze maximaal in op minder plastic afval en reiken ze een aantal alternatieven aan om samen met hen de afvalberg te verkleinen.

Het nieuwe Match Magazine (april 2020) heeft een oplage van 14.000 exemplaren. Het telt 48 pagina’s lees- en inspiratievoer en is uitsluitend in de Match-winkels te verkrijgen.

Ervaringen van het advert’TEAM
in lockdown

image

Maïté

De (positieve?) balans na 6 weken in mijn cocon.
Nu we al enkele weken verder in quarantaine zijn, maakte ik even de balans op van deze situatie. En die is eigenlijk best positief naar mijn gevoel.
Het was uiteraard wel even schrikken toen de overheid besliste dat de scholen etc. toegingen en dat er zoveel mogelijk van thuis moest gewerkt worden ...

  • Lees verder

    Maar mijn zorg was niet zo zeer het combineren van kind en werk, ik wil vooral dat mijn gezin kost wat kost gezond blijft.

    Omdat ik daarbij ook nog eens zwanger ben, was dit gevoel nog wat sterker. Ik ben niet paranoia geworden, ben niet gaan hamsteren en heb mij niet onnodig opgesloten. Nee, we houden ons gewoon netjes aan de regels en als we buiten gaan is dit naar de supermarkt, alleen, mijn man of ik.

    Ik moet ook wel toegeven dat er soms momentjes zijn geweest dat ik toch wel even mijn geduld heb verloren als mijn dochtertje zichzelf niet even kon bezig houden als het ‘nodig’ was. Maar aan de andere kant, wat is echt nodig? Al snel heb ik de klik gemaakt: eerst mijn gezin en dan de rest. Alles geraakt wel af, je druk maken heeft uiteindelijk geen enkel nut. Eens we ons ritme hadden gevonden, verliep alles eigenlijk zeer vlot.

    Ik sta er niet alleen voor, mijn man kan ook van thuis werken en we hebben allebei een andere dag ouderschapsverlof in de week, dus dat is zeker een pluspunt.

    Ik heb gemerkt dat ik eigenlijk echt geniet van onze tijd samen, dat ik ergens meer rust kan nemen. De rit ‘s ochtends en ‘s avonds naar het werk en de rush vallen weg en ik voel dat mijn lichaam dat wel kan appreciëren. Net als onze dochter eigenlijk.

    Ze was wel al proper overdag, maar de overgang naar ‘s nachts zonder pamper en de tutjes meegeven met de paasklokken ging vlotter dan ik ooit had durven dromen. En ik kan niet ontkennen dat dat ook komt omdat ze gelukkig is dat we zoveel tijd samen kunnen doorbrengen.

    Ze mist haar juf en vriendinnetjes ook, dat ga ik niet zeggen. De foto’s, filmpjes, bellen met de juf, daar geniet ze van. Maar anderzijds zegt ze ook vaak: "Ik ben graag thuis met mama en papa."

    Ik hoop echt van harte dat corona snel het land/de wereld uit is, maar tot dan ga ik wel nog stiekem wat genieten van mijn cocon.

    Mijn dochtertje die plots zegt: "Jij bent mijn beste vriendje!", even rechtstaan en mijn lieve man een knuffel geven, hele comfortabele zwangerschapskledij zonder schaamte kunnen dragen, de computer toeklappen en gewoon thuis zijn, …

image

Julia

De afgelopen periode is een grote aanpassing geweest. Niet meer naar kantoor mogen, je niet meer vrij kunnen bewegen, enkel nog buiten komen om naar de supermarkt, de apotheek of de post te gaan… een gigantische aanpassing dus voor het hele land, wat zeg ik, voor heel de wereld ...

  • Lees verder

    Persoonlijk ben ik een actief iemand: ik ben graag onderweg, reis ook vaak naar het buitenland om vrienden uit mijn studentenperiode te bezoeken, plan mijn weekends vol met bezoek aan vrienden en familie en speel 3x per week volleybal.
    Daarnaast heb ik ook een druk beroepsleven: ik ben samen met Florence advert’HYPE aan het overnemen, ik laat me inspireren op vele events binnen onze sector (en ook daarbuiten), zit in verschillende ondernemersgroepen, etc. Wanneer dat alles wegvalt, weet je even niet goed wat doen. Je wordt eigenlijk verplicht om ‘niets’ te doen.

    Nu, 8 weken later, geniet ik ervan om vanop mijn terras te kunnen werken (en ja, meestal gewoon in mijn yogapants), van meteen te kunnen beginnen en als ik klaar ben de laptop te sluiten en ook onmiddellijk te kunnen ontspannen. Het feit dat ik meer tijd, of beter gezegd, meer rust heb om te lezen (de mensen die mij kennen weten dat ik hier de laatste tijd veel over kon zeuren), is een ontspanning op zich. Naast gezelschapsspelletjes spelen, lezen, wandelen met de hond en gaan fietsen, zijn (zoals bij vele Belgen vermoed ik) ook eindelijk eens alle klusjes in huis en tuin gedaan.

    Maar, ook ik verlang stilletjes aan naar een “normalisering” van mijn alledaagse leven. Ook al ben ik mij er heel bewust van dat deze er nooit meer zal uitzien als voor Coronatijden.

image

Aurélien

Professioneel: Aan het begin van de lockdown maakte ik me wat zorgen over de manier waarop ik telewerk zou aanpakken. .
Ik wist dat ik een kantoorsfeer nodig zou hebben om productief aan de slag te kunnen. Ik heb dus het geweer van schouder moeten veranderen om het @home anders aan te pakken ...

  • Lees verder

    Dat betekende vroeg opstaan, me klaarmaken, me aankleden alsof ik naar kantoor ging, een werkschema opstellen om rustig te kunnen werken, mijn tijd efficiënt opsplitsen in werk en privéleven met mijn partner en mijn 2 pubers.
    Het resultaat was uiteindelijk vrij positief, waardoor ik kan stellen dat telewerk een buitenkans vormt. Minder stress of beter stressbeheer, betere organisatie van de beroepsactiviteit in combinatie met de persoonlijke activiteit, vermogen om je aan te passen en er weer bovenop te komen in bijzondere omstandigheden.

    Persoonlijk: Een heuse uitdaging voor het samenleven. We zijn een nieuw gezin geworden. Normaal ben ik voortdurend in beweging, breng ik lange uurtjes door op de werkvloer, hou ik er veel outdoor activiteiten en sociale interacties op na, ben ik steeds onderweg, veel in contact met de buitenwereld.

    Door met ons 4 thuis te zitten, hebben we ons nog wat beter leren kennen, zijn we dichter naar elkaar toe gegroeid, begrijpen we elkaar beter, hebben we zoveel bezigheden gevonden dat onze dagen uiteindelijk steeds gemakkelijk gevuld raken. Het uitgangspunt was dat verveling en ergernis niet thuishoren in een gezin. En tot vandaag is het ons gelukt. Iets om trots op te zijn!

image

Colette

Wat gaan we toch doen met al die tijd? We zijn dat niet gewoon. De eerste dagen maken we het huis grondig schoon, en dan vooral de plekjes die we vaak over het hoofd zien. Ook de ramen, ideaal om de buren te groeten. Blijkbaar had iedereen hetzelfde idee!

  • Lees verder

    En ik ruim op, ik sorteer. Gek wat je allemaal bewaart en eigenlijk niet meer nodig hebt. Ik hou grote kuis en heb de indruk dat ik mijn huis nog moet temmen. Nu is het niet zomaar meer een plek waar we uitgeput neerploffen na het werk. Het is het middelpunt van mijn leven geworden, mijn veilige haven. En ook mijn huis moet vertroeteld worden, ik heb het de laatste tijd een beetje verwaarloosd. Tijd voor een remake dus! Een likje verf aan de muren, herinrichten. Omdat ik er zo weinig was, nam ik amper de tijd om ernaar te kijken. En dan is er nog de tuin ... Gewapend met mijn snoeischaar probeer ik orde te scheppen in iets wat meer iets weg heeft van een jungle. De bloembakken zijn leeg, de winkels gesloten. Niet erg, kan ik me eindelijk wagen aan het stekken. En het werkt! Ik leg dan maar meteen een kleine moestuin aan.

    De dagen vliegen voorbij, mijn wagen staat al twee weken stil. Boodschappen doe ik met de fiets. Het is mooi weer, en zo doe ik tenminste iets aan mijn conditie.
    Vandaag probeer ik recepten uit met groenten van de lokale producent. Ik ben al lang nieuwsgierig naar die linzenburgers met pesto van postelein en noten. Ook mijn zoon heeft er zin in. Patisserie is zijn ding. Samen brengen we dan ook veel tijd door in de keuken.

    Op het programma morgen, het beeldhouwen hervatten.
    P.S. ik raad aan om postelein te zaaien, heerlijk die pesto!

image

Hervé

“Misschien brengt de lockdown ons allemaal wel dichter bij elkaar …”

  • Lees verder

    Op 30 jaar tijd heb ik nog nooit zoveel met mijn buren gekeuveld.

    Ik heb nog nooit zoveel aan de telefoon gehangen met mijn ooms en tantes, mijn zus, mijn broer, om te weten hoe ze het stellen.

    Ik heb opnieuw regelmatig contact opgenomen met mijn beste vrienden, die tot in elke uithoek van de wereld zijn uitgewaaierd.

    Ik heb noodgedwongen moeten beseffen dat ik mijn dochter misschien zou verliezen. Ik was heel blij dat ik mijn kinderen en mijn kleindochter heb teruggezien.

    Ik ben opnieuw gaan houden van het leven met twee.

    Ik vond het zalig om de bewoners en verzorgers van de homes waar we met de wijkfanfare zijn gaan spelen, aan het lachen en aan het dansen te kunnen brengen.

    We hebben de tijd genomen om onze prachtige streek te ontdekken.

    Gisteren hebben we concurrerende ketens de krachten zien bundelen om de verzorgers te helpen.

    En we hebben adverteerders gezien die communiceren rond essentiële waarden en niet rond het dringende.

    Ja, het virus heeft ons menselijker gemaakt. Maar zullen we ons dit nog herinneren zodra we de ‘normale’ draad weer oppikken?

image

Valérie

Wat mij betreft, ondervond ik geen stress meer door het fileleed. En dat zorgt voor meer vrijheid in mijn werkuren. Ik voel me autonomer en zelfstandiger ...

  • Lees verder

    Ik stelde een zekere terugkeer naar het essentiële vast. Ik heb me kunnen concentreren op mezelf, nadenken over wat echt van belang is en over hoe ik me de toekomst voorstel.

    De lockdown heeft me ook gestimuleerd om zelf op zoek te gaan naar oplossingen. Op privévlak ben ik dichter bij de collega’s gekomen, maar ook bij de klanten op professioneel vlak.

    En ik heb ook mijn thuis herontdekt, en de kostbare momenten die daarmee gepaard gaan.

image

Amandine

Tijdens mijn loopbaan heb ik nog niet veel de kans gehad om thuis te werken. Maar door, of beter gezegd dankzij de lockdown heb ik de echte voordelen ervan kunnen ontdekken ...

  • Lees verder

    Het feit dat je je werkdag kunt plannen, geen verplaatsingen hoeft te doen, niet onderbroken wordt, blijkt echt efficiënter te zijn. Op het einde van de dag heb ik de indruk dat ik veel minder moe ben en productiever ben geweest.

    Voor sommige zaken is telewerk echter minder handig, zoals wanneer je met de collega’s wil vergaderen om een project te bespreken en ideeën uit te wisselen.

    Voor mensen die alleen wonen zoals ik was de lockdown op sociaal vlak moeilijk. Maar ze bood me wel de kans om me te herontdekken, om op mezelf aangewezen te zijn.

    Ik heb opnieuw kunnen genieten van de gewone dingen uit het dagelijkse leven.

    Al die dingen die je uitstelt tot morgen, bij gebrek aan tijd.

    De zin “zorg goed voor jezelf” hield meer dan ooit steek tijdens de lockdown. Het doet immers deugd ook om met jezelf bezig te zijn, te luisteren naar je lichaam en naar zijn behoeften.

    Een lekker ontbijtje voor jezelf klaar te maken en ’s morgens de tijd te nemen voor je aan je werkdag begint. En dit dankzij de tijd die je wint door niet naar je werk te moeten rijden, wat niet altijd van een leien dakje loopt.

    Dertig minuten per dag sporten, in het dagelijkse leven niet altijd mogelijk na een lange werkdag.

    Ik heb ook de leesmicrobe weer te pakken, een van die passies waar ik geen tijd meer voor vond. Het gaat hier om een uitzonderlijke situatie, maar ik denk dat we heel veel hebben kunnen verwezenlijken in ons dagelijkse leven. .

    Het is belangrijk om het positief te bekijken zodat we vooruit kunnen in de toekomst.

image

Florence

Focus op de naaste familie en persoonlijk leerproces. Begin dit jaar verhuisden mijn man, mijn kinderen en ik naar ons nieuwe huis in het bos ...

  • Lees verder

    Sinds het begin van de lockdown zijn we omgeven door natuur. Ik besef hoeveel geluk ik heb. Er valt altijd wel iets te beleven in de tuin, zoals een gekke achtervolging van eekhoorns in de bomen. Fazanten, hazen en talloze vogels hebben er hun speelplaats van gemaakt. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik minutenlang door het raam kijk en probeer om ze tussen de planten en bomen door te bespeuren. Het maakt me blij, het geeft me rust, het doet deugd.

    Ik leer te leven op het ritme van mijn kinderen en niet omgekeerd.

    Te genieten van de dagelijkse momenten die we samen nooit hadden omdat we de tijd niet namen, steeds de indruk hadden dat we ze achterna holden …

    We hebben onze routines veranderd. Geen stress meer ’s morgens op weg naar school en naar de crèche, en daarna in de file op de ring. Meer dan 3 uur per dag winnen, dat doet iets met een vrouw …

    Ik ben niet opnieuw aan het lezen geslagen, heb niet alle onaangeraakte verhuisdozen leeggemaakt, ben niet beginnen bakken.

    Ik neem gewoon de tijd om er te zijn, in het nu. Ik heb er meerdere weken over gedaan om te beseffen dat ik dat nodig had, om te begrijpen hoe dat moest. En het lukt me nog steeds niet. Maar dankzij de lockdown heb ik wel mogen proeven van een trager leven, en kan ik alle tijd die er nodig is doorbrengen met mijn gezin en met mezelf.

    En uiteindelijk kan dat alleen maar een goede zaak zijn voor advert’HYPE. Het welzijn van het bedrijf begint immers bij het welzijn van de bedrijfsleiders 😉

Postcorona communicatie

Als gevolg van de lockdown, en het stilvallen van de economie en de handel, gaan merken en ketens onvermijdelijk anders communiceren.

Zoals wij allemaal hebben ze zich in deze crisis moeten beperken tot het essentiële: solidariteit, empathie en actie.

We mochten enkele primeurs meemaken: concurrerende ketens die zich verenigen om het verzorgend personeel een hart onder de riem te steken.

En diezelfde ketens die hun personeel in de kijker plaatsen.

En wij, actieve consumenten, hebben onze levens- en consumptiewijze moeten aanpassen.

Maar we hebben ons ook moeten beperken tot het essentiële; onze gezinnen, onze geliefden, onze wijk, onze lokale producenten, de dichtstbijzijnde winkelketen om ons snel uit de nood te helpen, zonder al te veel oog te hebben voor impulsaankopen.

We winkelden ook meer online.

We zijn allemaal goed vertrouwd geraakt met digitale afspraken en zijn verbaasd van hun efficiëntie. En we mochten vooral ook genieten van de vele voordelen van telewerk: geen stress meer op de baan, meer tijd voor onze geliefden en voor onszelf ’s morgens en ‘s avonds.

Om deze crisismededeling af te ronden, kunnen we misschien wel stellen dat er achter de boodschap van de merken en adverteerders meer menselijke en minder afstandelijke waarden schuilgaan, afgestemd op onze eigen ervaring.

Wat als onze huidige levenswijze uiteindelijk beter weerspiegelt wat we werkelijk zijn?

Crisissen zijn altijd een periode van opportuniteit. Sommige adverteerders hebben net nu de ‘juiste toon’ gevonden en daarmee een nauwere band gecreëerd. Ze zullen hun aanbod en hun diensten dan ook aanpassen aan onze nieuwe levens- en consumptierealiteit.

En wij, actieve consumenten, zullen dichter bij deze merken en ketens staan omdat ze het begrepen hebben: het is het menselijke dat ons samenbrengt.